Przetwarzanie danych osobowych w systemach poboru opłat

Wstęp

Pobór opłat jest w pełni zautomatyzowany od rejestracji w punkcie poboru opłat do naliczania i rejestracji płatności. Ręczne przetwarzanie związane z poborem opłat drogowych ma miejsce tylko w wyjątkowych przypadkach.

Ten dokument wyjaśnia, w jaki sposób systemy opłat drogowych gromadzą i wykorzystują Twoje dane osobowe.

Administrator danych

Operatorzy dróg płatnych (RBPS) i Norweski Zarząd Dróg Publicznych (NPRA) są tak zwanymi wspólnymi Administratorami Danych dla danych osobowych przechowywanych w systemach centralnych w sektorze dróg płatnych. Przedstawione graficznie systemy dróg płatnych (PDF). Strony zawarły porozumienie dotyczące obsługi tej wspólnej odpowiedzialności. Zadania dzielą się głównie w następujący sposób: Zarządcy dróg płatnych są zobowiązani do pobierania opłat i udzielania informacji osobom zarejestrowanym w systemach poboru opłat. NPRA zawiera umowy z dostawcami centralnych systemów poboru opłat, dostarcza ogólnych informacji o przetwarzaniu danych osobowych w tych systemach i powiadamia Norweski Urząd Ochrony Danych o wszelkich rozbieżnościach w centralnych systemach poboru opłat. Od 01.05.2021 r., dane osobowe przetwarzane są również w nowych rozwiązaniach systemowych. Zobacz nowe systemy dróg płatnych przedstawione graficznie (PDF).

NPRA i każdy operator dróg płatnych opublikuje politykę prywatności zawierającą informacje specyficzne dla ich firmy.

Cel, powód


Celem przetwarzania danych osobowych jest pobieranie opłat drogowych zgodnie z decyzją Sejmu, w tym administrowanie systemami opłat drogowych. 

Podstawa prawna


Podstawa prawna RBPS i NPRA opiera się na art. 6 ust. 1 lit. e) Rozporządzenia o Ochronie Prywatności oraz ust.

Podstawa prawna dla dostawców usług opłat drogowych opiera się na art. 6 ust. 1 lit. e) i art. 6 ust. 1 lit. b RODO, a także ust. 27 ust. Zobacz listę dostawców usług poboru opłat i podmiotów pobierających opłaty w AutoPASS Samvirke.

Kategorie danych osobowych


Łącznie systemy poboru opłat przetwarzają 23 kategorie danych osobowych. W przypadku każdej osoby przetwarzamy dane tylko w tych kategoriach, w których posiadamy informacje i które są niezbędne.

  1. Imię (Imię/Imię, Drugie imię, Nazwisko/Nazwisko)
  2. Informacje adresowe (ulica/skrytka pocztowa, kod pocztowy, miasto)
  3. Dane kontaktowe (telefon, adres e-mail)
  4. Numer identyfikacyjny (urodziny/numer urodzenia (numer D))
  5. Numer klienta / Numer umowy
  6. Rola klienta (w organizacji)
  7. Numer identyfikacyjny pracodawcy i miejsca pracy (PAN)
  8. Numer tablicy rejestracyjnej/ Kraj rejestracji pojazdu Opis pojazdu (klasa cenowa, masa, długość, marka/model, rodzaj paliwa, klasa emisji, klasyfikacja pojazdu, opłata tak/nie) Zdjęcie/film (numer tablicy rejestracyjnej)
  9. Czas i miejsce tranzytu
  10. Pozwolenia na parkowanie dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej (wrażliwe dane osobowe) 
  11. Powód zniżki i zwolnienia (oprócz kategorii 13)
  12. Notatki i otrzymane dokumenty w związku z kontaktem użytkowników z zarządcą drogi płatnej (pole tekstowe)
  13. numer konta bankowego
  14. Informacje o fakturze (informacje o tranzycie, kwota, termin płatności, dane adresowe itp.)
  15. Zasady płatności (polecenie zapłaty, faktura papierowa, z góry itp.)
  16. Historia faktur i płatności (historia księgowości)
  17. Kod przyczyny decyzji o zaprzestaniu poszukiwania płatności
  18. Kod rejestracyjny (kody z punktów poboru opłat za przejazdy)
  19. Kod statusu (dla klienta, pojazdu i umowy)
  20. Moja strona
  21. Poproś o ID dla każdego wyszukiwania, poprzednią datę logowania, hasło dla użytkowników bez portu ID.
  22. Zgodnie z kategorią 4 (numer identyfikacyjny) przetwarzane będą tylko urodziny.
  23. Numer urodzenia/numer d będzie przetwarzany tylko wtedy, gdy zostanie przesłany przez klienta.

Przetwarzanie danych osobowych

Systemy poboru opłat drogowych przetwarzają wszystkie przejazdy przez punkty poboru opłat bez względu na to, czy używany jest znacznik opłaty drogowej. Systemy poboru opłat służą do automatycznej identyfikacji pojazdów przejeżdżających przez punkt poboru opłat, ustalenia stawki, zniżek i zwolnień z płatności obowiązujących dla poszczególnych pojazdów przejeżdżających przez nie oraz pobierania należnych opłat. Systemy poboru opłat drogowych przetwarzają również umowy użytkownika dotyczące znaczników opłat drogowych między osobą zarejestrowaną a dostawcą usług opłat drogowych.

Każdy zarządca dróg płatnych przetwarza dane osobowe tych osób, które przejeżdżają przez punkty poboru opłat firmy. Każdy dostawca usług opłat drogowych przetwarza dane osobowe tych osób, które mają z firmą umowę użytkownika dotyczącą opłat drogowych. NPRA przetwarza dane osobowe w celu identyfikacji i wyceny opłat drogowych oraz w celu przetestowania i upewnienia się, że centralne systemy poboru opłat działają tak, jak powinny. NPRA i operatorzy dróg płatnych zawierają umowy o przetwarzanie danych ze swoimi podwykonawcami, którzy przetwarzają dane osobowe w systemach poboru opłat.

Dane osobowe, które są niezbędne każdej ze stron do wykonywania swoich obowiązków, są stale wymieniane między podmiotem pobierającym opłaty, NPRA i dostawcą usług poboru opłat.

Zebrane dane osobowe są przechowywane tak długo, jak administrator danych wymaga ich w celu pobierania opłat i rozpatrywania reklamacji, utrzymania systemu informatycznego oraz wypełnienia obowiązku przechowywania wynikającego z przepisów o rachunkowości. Dane osobowe podlegające rachunkowości są przechowywane przez okres pięciu lat zgodnie z art. 13 ustawy o rachunkowości. 

Gdzie pozyskiwane są dane osobowe


Większość danych przetwarzanych przez zarządców dróg płatnych to dane osobowe, które nie są uzyskiwane bezpośrednio od osoby zarejestrowanej. Dotyczy to danych rejestrowanych podczas przejazdu pojazdu przez punkt poboru opłat. Dane są również generowane, gdy dane tranzytowe są kompilowane wraz ze szczegółami dotyczącymi pojazdu, z Centralnego Rejestru Pojazdów Samochodowych, umów użytkownika dotyczących znaczników opłat drogowych oraz informacji środowiskowych dotyczących paliw, klasyfikacji wagi i emisji.

Osoby, które zawierają umowy użytkownika z dostawcami usług opłat drogowych, podają szczegółowe informacje o kliencie i jego pojeździe. Ponadto zarejestrowane osoby fizyczne podają szczegółowe informacje za każdym razem, gdy kontaktują się z zarządcami dróg płatnych i dostawcami usług płatnych. 

Kto otrzymuje dane osobowe


Osoby, które zawarły umowy z użytkownikiem dotyczące znaczników opłat drogowych, mogą zobaczyć opłaty tranzytowe naliczone w ramach umowy na Mojej stronie u swojego dostawcy usług opłat drogowych. W niektórych przypadkach to zatem nie osoba, która przejeżdżała przez punkt poboru opłat, otrzymuje szczegółowe informacje o czasie i lokalizacji tego tranzytu. Dotyczy to na przykład sytuacji, gdy samochód jest wynajęty lub pożyczony, należy do pracodawcy lub klubu samochodowego, jeśli jest to umowa wspólnego użytkownika dotycząca opłat drogowych dla kilku samochodów w rodzinie lub poprzedni właściciel nie wypowiedział umowy przed sprzedażą samochód. Pojazd może być objęty umową użytkownika dotyczącą znaczników opłat drogowych, nawet jeśli elektroniczny znacznik opłaty drogowej nie jest przymocowany do przedniej szyby. Możesz zapytać jednego z operatorów dróg płatnych, czy istnieje umowa dotycząca używanego pojazdu.

Do niektórych prac operatorzy dróg płatnych korzystają z usług zagranicznych dostawców. Pobór opłat od pojazdów zarejestrowanych za granicą bez elektronicznych znaczników opłat drogowych jest realizowany przez ParkTrade z siedzibą w Szwecji. ParkTrade przetwarza dane osobowe w kraju, w którym zarejestrowany jest pojazd, który jechał w Norwegii. Operatorzy dróg płatnych korzystają z usług zagranicznych dostawców zarówno z EOG, jak i spoza EOG, do ręcznej identyfikacji numerów rejestracyjnych, jeśli obrazy z punktu poboru opłat nie mogą być interpretowane automatycznie.

Wykazy aktualnych elektronicznych znaczników opłat drogowych związanych z numerami rejestracyjnymi pojazdów powyżej 3500 kg przesyłane są codziennie do jednostki kontrolnej przy NPRA, która przeprowadza kontrole w zakresie przepisów dotyczących obowiązkowych znaczników pojazdów ciężkich.

Dane osobowe inne niż powyższe mogą zostać ujawnione tylko wtedy, gdy istnieje podstawa prawna, np. ekstradycja na policję zgodnie z prawem postępowania karnego.

Zautomatyzowane decyzje


Kiedy pojazd przejeżdża przez punkt poboru opłat, ustalana jest automatycznie, jaka taryfa ma zostać naliczona. Decyzję tę podejmuje się na podstawie wykazu obowiązujących taryf i zasad określania klasy wagowej i emisyjnej pojazdów z umowami z użytkownikami i bez nich. Taryfy opłat drogowych są publikowane na stronach internetowych firm pobierających opłaty.

Wszystkie przejazdy przez punkty poboru opłat są podzielone na dwie klasy wagowe. Są to pojazdy do 3500 kg (grupa taryfowa 1) oraz pojazdy powyżej 3500 kg (grupa taryfowa 2). W przypadku pojazdów z umowami klasa wagowa jest rejestrowana w umowie, natomiast w przypadku pojazdów bez umowy z użytkownikiem klasę wagową uzyskuje się z odpowiedniego krajowego rejestru pojazdów. W przypadku pojazdów z umowami wszystkie pojazdy kategorii pojazdów M1 są rejestrowane w grupie taryfowej 1 bez względu na wagę.

W punktach poboru opłat z taryfami zróżnicowanymi pod względem środowiskowym, właściwa taryfa jes t naliczana, jeśli NPRA zna masę pojazdu i rodzaj paliwa / klasę emisji. Informacje te są znane dla pojazdów zarejestrowanych w Norwegii z umową użytkownika i bez niej, ponieważ są pobierane automatycznie z krajowego rejestru pojazdów. System poboru opłat nie ma równoważnego zautomatyzowanego dostępu do zagranicznych rejestrów pojazdów. Pojazdy zarejestrowane za granicą bez umowy użytkownika i znaczników opłat drogowych mogą rejestrować się i przesyłać dokumentację dotyczącą klasy paliwa/emisji na stronie www.autopass.no/ed. Pojazdy zarejestrowane za granicą z umowami użytkownika i znacznikami opłat drogowych mogą rejestrować klasę paliwa/emisyjną u swojego dostawcy usług poboru opłat. Jeżeli systemy poboru opłat nie mają zarejestrowanych ocen środowiskowych,

Jest to automatycznie ustalane na podstawie tego, jaki rabat należy odliczyć od opłaty drogowej za tranzyt. Tylko pojazdy z umowami użytkownika otrzymują zniżkę. Kryteria otrzymania rabatu oraz wysokość rabatu ustalane są przez indywidualne projekty dróg płatnych. Na przykład system porówna każdy tranzyt z poprzednimi tranzytami według tego samego elektronicznego znacznika opłaty drogowej, aby przyznać 100% rabat po maksymalnej liczbie płatnych tranzytów w miesiącu (limit miesięczny) i/lub ponieważ pojazd powinien być obciążony tylko za jeden tranzyt na godzinę (zasada godzinowa).

Automatycznie zostanie ustalone, czy tranzyt podlega zwolnieniu z opłaty. Decyzja ta jest podejmowana na podstawie umowy użytkownika pojazdu oraz wykazu przyznanych zwolnień z płatności. Każda osoba, która uważa, że ​​jest uprawniona do zwolnienia z opłat, może wystąpić do zarządcy dróg płatnych o takie zwolnienie. Lista grup uprawnionych do zwolnień z opłat dostępna jest tutaj oraz na stronach internetowych operatorów dróg płatnych.

Prywatność podczas korzystania ze strony autopass.no

Na stronie internetowej NPRA poświęconej opłatom drogowym autopass.no można znaleźć informacje o norweskim systemie opłat drogowych. Strony zawierają linki do operatorów opłat i dostawców usług opłat. 

Twoje prawa i obowiązki AutoPass

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.