Najbardziej imponujące tunele  znajdują się na tak zwanej „Eagle Road”, która biegnie z Pluzine w kierunku Trsa i Zabljak. To stroma serpentyna z 11 ręcznie wyciętymi tunelami w górach. Na tej drodze w 10 minut można pokonać różnicę wysokości ponad 300 metrów. A na samym szczycie otworzy się wspaniały widok na miasto Pluzhine, jezioro Piva, kanion i samą Drogę Orłów. Jeśli chcesz tam pojechać, to polecam  trasę „Północ Czarnogóry. Kaniony i mosty” .

Najdłuższym tunelem  w Czarnogórze jest  tunel Sozina . Jego długość to 4189 metrów! Jest to doskonale wyposażony tunel z systemem wentylacji wymuszonej (duże turbiny pod stropem tunelu, zawieszone co 500 metrów), z różnymi iluminacjami, kanałem komunikacji awaryjnej itp. Do tego tunelu doprowadzono nowe drogi.

Ograniczenie prędkości w tunelu wynosi 60-80 km/h, w zależności od warunków pogodowych na wyjściach z tunelu. Przy wyjściu z tunelu w kierunku Podgoricy znajduje się spory odcinek drogi z najwyższym ograniczeniem prędkości w Czarnogórze – 100 km/h. Tunel został zbudowany w celu skrócenia drogi z Podgoricy do południowej części wybrzeża (Bar, Ulcinj itp.). Teraz w tym kierunku tunel oszczędza około 22 km, a biorąc pod uwagę dużą prędkość ruchu, oszczędza również dużo czasu. Stara droga z Podgoricy na wybrzeże, która prowadzi do Petrovac, jest utrzymana w dobrym stanie do dziś. Pod względem przebiegu droga z Budvy do Podgoricy jest prawie taka sama przez tunel i przez przełęcz. Ale są bardziej bezpośrednie i wygodniejsze drogi przez tunel, a przez przełęcz prowadzi kręta serpentyna. Ale oferuje piękne widoki zarówno na wybrzeże, jak i na Jezioro Szkoderskie. Tunel Sozina to jedyny płatny odcinek czarnogórskich dróg, nie licząc promów w Zatoce Kotorskiej. Opłata pobierana przy wyjeździe z Podgoricy.

Nawiasem mówiąc  w środku tunelu Sozin w specjalnych „kieszeni” od czasu do czasu znajdują się policjanci, którzy grzywną ścigają się i ci, którzy wyprzedzają w tunelu. Bądź ostrożny!

Pojedynczy przejazd samochodem kosztuje 2,5 € , a motorowerem – 1,5 €. Brak subskrypcji. Tunel jest otwarty 24/7. Nawiasem mówiąc, kasjerzy zawsze łatwo wydają resztę zarówno na 100, jak i 200 euro. Więc jeśli pilnie potrzebujesz drobiazgu, ale nie możesz go w żaden sposób wymienić, nie przegap okazji.

Złożone tunele spotykamy się na odcinku Podgorica – Kolasin. Jest ich ponad dwa tuziny. Większość z nich została wycięta, a nie przewiercona specjalnymi wiertarkami. Dlatego nie zawsze mają prawidłowy, sklepiony kształt. Ta droga jest aktywną międzynarodową autostradą i jest często używana przez ciężarówki i wysokie autobusy. A w takich „niewłaściwych” tunelach muszą iść środkiem drogi, żeby ich dach nie przylegał do sklepień. Ponieważ autostrada ma tylko po jednym pasie w każdą stronę, w takich momentach nadjeżdżający z naprzeciwka ruch musi wcisnąć się w prawą ścianę tunelu i zatrzymać. Aby uniknąć tak nieprzyjemnej sytuacji (a ciężarówka trąbiąca i mrugająca „daleko” lecąca wprost na ciebie jest nieprzyjemna), po prostu uważnie podążaj za wszystkimi znakami drogowymi po drodze. Przed takimi tunelami znajduje się znak „Tunel przed nami” i znak określenie przewagi kierunku ruchu. Kiedy zobaczysz taką kombinację znaków, zwolnij, pociągnij trochę w prawo wzdłuż pasa i uważnie przyjrzyj się drodze. Przy prędkości 40-50 km/h zawsze będziesz miał czas i miejsce na właściwy manewr.

Znak przed tunelem

Znak priorytetu kierunku

Tunele Czarnogóry

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.